Året var 1854 og Helje Heljesen Hjørnevig var 19 år. Han kom fra Voss til Florø for å teste lykken, inspirert av de gode sildeårene i den vestlige kystbyen. I skreppen hadde han det han trengte for å drive handel på den tiden. Alt fra synål og tråd til kjoletøy og diverse annet utstyr var pakket med i skreppa. Fiskerne fra øyene kom for å handle når fisket gikk bra, og det krydde av mennesker i handlegatene i Florø. Slik var starten på den eldste handelsslekten i Florø som fortsatt driver handel.
I 1861 startet Helje forretning i Strandgata, og her drev han handel med skip, tekstilvarer og fiskeredskap. Butikken i første etasje var virkelig velutstyrt, og utvalget tyder på at tidene har forandret seg siden den gangen. På 1870-tallet bodde det rundt 200 mennesker i Florø, og en var nødt til å drive butikk på en helt annet måte. Noen år senere bygde han Hjørnevikbua – som vi kjenner den dag i dag.
Silden kom og gikk som den ville. Vestlendinger har derfor alltid vært fleksible, og snudd seg fort. Da silden forsvant fra kysten tilpasset Helje seg raskt og utvidet virksomheten med nye tjenester. Dette sikret videre vekst og utvikling av virksomheten.
Helje fikk 8 barn. Flere av dem flyttet fra Florø, og den ene av to døtre ble privatdetektiv i USA, noe som var et uvanlig yrkesvalg på den tiden. Han etterlot seg en stå-på-vilje og gründerånd som skulle vise seg å gå videre i generasjoner. For Heljes eldste sønn, som også het Helje, ble igjen i Florø og tok over familievirksomheten.
“Vestlandsdynamikken former mennesker. Vi er lokale, men de kystnære plasseringene gjør at vi reiser ut i verden for inspirasjon. Så kommer vi hjem med nytt påfyll av inspirasjon.”
2. generasjons Helje drev butikken videre etter faren. Da Helje dør tidlig ble hans kone Anna ansvarlig eier. Hun var en myndig og omsorgsfull dame, og om hun visste det eller ikke hadde hun en voldsom driv for kundeservice og merkevarebygging. Når folk hadde rodd fra øyene var de sultne og kalde. Anna serverte kaffe, kake og svele i en varm stue over butikken. Hos Hjørnevik ble man sett og tatt vare på, og selv om forholdet mellom selger og kunde var annerledes har viktigheten av å ta vare på kundene sine blitt værende i ryggmargen til familien.
Da Anna dør i 1957 blir 3. generasjons Helje eier. Han, sammen med øvrig slekt driver butikken, men driften reduseres. Når butikken legges ned i 1990 kan familien se tilbake på 130 år med kontinuerlig drift i Strandgata. Handel- og gründerånden, kvalitetsbevisstheten, sammen med evnen til å se kundene sine lever videre i familiegenerasjonene. Noen år senere bygges bua om til restaurant, og lokalet i Strandgata 28 ser sin nytte i mange ulike bransjer. Nå er det førstegenerasjons Heljes’ tipptippoldebarn, Hilde Eliassen som driver handelsvirksomheten videre. Når familien nå feirer 170 år med handel, kan vi konstatere en vellykket og innholdsrik karriere for familien Eliassen. Men, den stopper ikke der.
Ikke tro det er en dans på roser å ha Florøs lengstlevende handelskonsept. Gjennom Aerly-kjeden driver Hilde og Bjørn klesbutikker over hele Vestlandet. Samtidig eier de Byens lille kjøpesenter i Florø, i tillegg til annen eiendomsutvikling. – Det er nok litt som å overta et gårdsbruk. Det blir en livsstil å være så mye på jobb. Men jeg har et brennende ønske om å få ting til, og skape noe som generasjonene etter meg stolt kan ta over. Slik jeg gjorde med mine forfedre. I tillegg er bransjen pulserende. Det som var rett i går er feil i dag. Klart det er tidkrevende, forteller Hilde.
Å være kjøpmann ligger i blodet, og som vi har lest; står støtt i generasjoner. Hilde er eldst i rekkene til Bjørn og Ingunn. Om hennes planer alltid inneholdt å ta over etter Bjørn er ikke sikkert. Men nå går hun i farens fotspor, slik han fulgte sin fars. Familien er viktig, og det er familiebedriften også. Hilde driver 10 butikker fordelt på 70 ansatte, både på deltid og fulltid. – Klart det er en jobb å gjøre, men det er givende å være med å utvikle Aerly-butikkene, forteller hun engasjert.
Bransjen er tøff. Hilde og Bjørn må konkurrere med fast-fashion, netthandel og usikre svingninger i samfunnet. Men de står støtt i produktet sitt, og arven som slekter på høy kvalitet, merkevarer og god service. Dette gir dem et sterkt fundament for videre vekst, samtidig som de bygger videre på familiehistorien. Sammen med dyktige ansatte skal de nå ta familiebedriften videre inn i fremtiden. Og kanskje blir det 170 nye år med handel i familien?