Ofte stilte spørsmål (FAQ)
Denne avtalen reguleres av standard salgsbetingelser for forbruker kjøp av varer over Internett. Forbruker kjøp over Internett er underlagt lover som avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og e-handelsloven. Disse lovene gir deg ufravikelige rettigheter som forbruker. Les mer på Lovdata.
Hvem er partene i avtalen?
Selger er Bjørn Eliassen AS, organisasjonsnummer 913 558 7230, med adresse Strandgaten 50, 6900 Florø. Du kan kontakte oss på telefon 480 74 439 eller e-post nettbutikk@aerly.no. Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen
Hva er inkludert i prisen?
Den oppgitte prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Du skal ikke belastes med ekstra kostnader som ikke er informert om før kjøpet.
Når er avtalen bindende?
Avtalen er bindende når du har sendt inn bestillingen. Hvis det oppdages skrivefeil eller tastefeil i tilbudet som burde vært åpenbare, kan avtalen annulleres.
Når trekkes betalingen?
Betalingen utføres først når varene sendes fra butikken. Ved bruk av kredittkort kan beløpet reserveres ved bestilling og trekkes når varen sendes. Fakturaer har en betalingsfrist på minst 14 dager etter mottak.
Hvor sendes varen(e) mine fra?:
Varen(e) sendes fra en av våre fysiske butikker. Dersom du bestiller flere varer i samme ordre, kan de bli sendt fra forskjellige butikker avhengig av lagerbeholdning. Du vil derfor motta ordren fordelt på flere pakker.
Når leveres varene?
Varene leveres normalt innen 4-5 dager. Vi håndterer ordren innenfor butikkenes åpningstider. Den vil derfor ikke bli behandlet på søndager eller andre røde dager hvor butikkene normalt holder stengt. Leveringen anses som fullført når du har mottatt varen.
Hvem har risikoen for varen?
Risikoen for varen overføres til deg når varen er levert i tråd med avtalen.
Kan jeg angre kjøpet?
Ja, du har 14 dagers angrerett fra dagen etter at varen(e) er mottatt. Varen må returneres i original stand innen 14 dager etter at du har meldt fra om angreretten. Det betyr at varen må være ubrukt, merkelappene må være på og varen må være uten lukt eller flekker. Varen må sendes i retur i sin originale emballasje der dette er mulig.
Hva betyr det at noe blir kansellert fra min ordre?
Det kan oppstå feil i lagersystemet vårt innimellom. Dersom du har fått e-post om at noe er utsolgt, blir det fjernet fra ordren din. Dersom du har flere varer i bestillingen, blir de sendt som normalt. Dersom du bare hadde bestilt den varen som var utsolgt, blir hele bestillingen kansellert.
Kan jeg returene alle typer varer?
Angreretten gjelder ikke varer som av hygieniske årsaker ikke kan selges på nytt. Vi gjør dermed oppmerksom på at øredobber, strømpebukser, undertøy o.l. ikke kan returneres/byttes.
Hva koster retur og hvordan returnerer jeg en varen?
Dersom du ønsker å returnere, benytter du deg av retur etikett som følger med i pakken. Dersom du har mottatt pakker fra flere butikker, benytter du den som følger med i pakken for den varen du ønsker å returnere. Du kan også bruke vår returlinkfor å bestille retur. Husk ordrenummer som referanse. Etter returbestilling hos Posten, mottar du en e-post med en QR-kode som du skanner på Posten for å skrive ut en retur etikett gratis. Alternativt kan du skrive ut retur etiketten fra din e-post. Kostnaden for retur er 99 NOK, som trekkes fra refusjonsbeløpet. Du mottar derfor 99 NOK mindre enn opprinnelig kjøpesum. Hvis du velger å sende pakken i retur på en annen måte, må du dekke kostnadene selv. Kunde er ansvarlig for pakken inntil den er mottatt hos oss. Vi ønsker å bidra til et mer bærekraftig miljø, og derfor dekker kunden fraktkostnaden ved retur.
Hva skjer ved forsinkelse eller manglende levering?
Ved forsinkelse eller manglende levering kan du kreve oppfyllelse, heve avtalen, og/eller kreve erstatning. Meldingen bør sendes skriftlig.
Hva hvis det er feil med varen?
Du må melde fra om feil innen rimelig tid, og senest to år etter at du mottok varen. For varer som er ment å vare vesentlig lenger, er fristen fem år.
Hva skjer hvis jeg ikke oppfyller mine plikter?
Dersom du ikke betaler eller oppfyller dine plikter, kan selger holde varen tilbake, eller annullere ordren.
Kan jeg bytte en vare?
Vi tilbyr dessverre ikke bytte, bare refusjon. Du kan returnere den opprinnelige bestillingen og legge inn en ny bestilling.
Kan jeg endre eller kansellere bestillingen etter at jeg har sendt den inn?
Du kan ikke selv endre din bestilling. Du kan annullere en bestilling i en begrenset periode etter at den er sendt ved å sende oss en e-post. Dersom din ordre allerede er sendt fra butikk, kan den ikke annulleres.
Har jeg noen garanti?
Ja, garantien gir deg rettigheter i tillegg til de som allerede følger av lovgivningen.
Hvordan behandles personopplysninger?
Selger er ansvarlig for å behandle personopplysninger i henhold til personopplysningsloven. Opplysningene brukes kun til å gjennomføre avtalen eller i lovbestemte tilfeller.
Hvordan løses konflikter?
Klager rettes til selger innen rimelig tid. Dersom konflikten ikke løses, kan du kontakte Forbrukerrådet på telefon 23 400 500 eller www.forbrukerradet.no